Begin van het thema.
Wij zijn begonnen midden in de rekenles. vier kinderen van de klas kwamen binnen stormen met protest borden in hun handen. Iedereen moest stoppen met rekenen en beginnen aan het nieuwe thema: PROTEST.

Engelse opdracht
Na een week of twee hard werken hebben we een nieuwe Engelse opdracht gekregen. De opdracht was: een beroemde man/vrouw die protesteerde en de wereld veranderde. We hadden een blad gekregen waar allemaal mensen van protesten in stonden zoals Martin Luther King, Elvis Presley, Aletta Jacobs, Sylvana Simons en nog veel meer. Iedereen mocht iemand kiezen om onderzoek te doen waarover hij/zij over had geprotesteerd.
Universiteit Nijmegen ( Alles met protest )
Onze school werkt samen met de universiteit van Nijmegen. De afdeling waarmee we samenwerken heet "Wetenschapsknooppunt Nijmegen". Zij hebben als missie de nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen te bevorderen. Nou, die missie heeft onze school ook, dus we passen wel bij elkaar. Dat doen ze door wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de klas. Er is dus een hoogleraar, Agnes Akkerman, zij heeft onderzoek gedaan naar besmetting bij stakingen. Dat onderzoek gaan wij nu nadoen in de klas. Om dat te kunnen doen moesten we natuurlijk veel leren over staken, besmetting en beïnvloeding. Daarom begonnen we met een paar kinderen die het protest begonnen door middel van protest borden. we begonnen meteen aan het nieuwe thema. Protest we begonnen met een woorddeur en een vragen muur te maken. iedereen die begon met vragen en woorden op te schrijven. voor nieuwe onderzoeksvragen. uiteindelijk kwamen een paar kinderen erop om een mediagroep te maken en hun het dagboek van de school te maken. Ze werden de pers van de klas en konden vragen in onze brievenbus doen die wij gingen beantwoorden. ze konden ook op de bel drukken om het antwoord zo snel mogelijk te krijgen.
We hadden onze rekenspullen klaar gelegd, maar onze juffen gaven ons twee keuzes, in het ene lokaal kon je aan protestsongs werken en in de het andere lokaal kon je aan Engels werken (informatie over deze Engelse opdracht kun je vinden boven in het kopje: Engelse opdracht.) Ongeveer in het midden van het protest kregen we huiswerk mee. we moesten protest songs opzoeken en er 3 goede vragen bij bedenken.
Onderzoeksvraag
Kinderen starten met het onderwerp van hun onderzoeksvraag te zoeken. Iedereen gaat informatie van hun eigen onderwerp zoeken. Na dat de kinderen genoeg informatie hadden gevonden over hun onderwerp starten de kinderen hun onderzoeksvraag, dat doen ze alleen of samen met anderen. De dag dat we zijn begonnen met de onderzoeksvraag zijn er twee mensen van de Universiteit Nijmegen gekomen om ons te helpen met goede onderzoeksvragen te bedenken. de Kinderen hebben nu veel goede vragen over het thema. en kunnen veel beter verder. sommige kinderen gaan ook een experiment uitvoeren over het onderwerp of komen ze er achter nadat ze hun onderzoek meer hebben onderzocht de volgende dag zijn we op het begin gaan lezen daarna vroeg onze juf of we naar de onze andere klas lokaal kunnen gaan en toen ging de juf met ons bespreken
(onder in de balk staan bronnen)